A dobozos kávé-cikksorozat utolsó részével egy kis piaci áttekintéssel fűszerezett írással szeretném lezárni a témát, ill. akinek további kérdése, észrevétele, esetlegesen piackutatási igénye van az jelezze bátran.
A lenti sorokban közzétett vélemények, az 5 toptermék értékelése a japán fogyasztók szájából, azaz tollából mai szóhasználattal billentyűzetéből hangzott el. Véleményem szerint kiszűrhetők belőlük azok a tanulságok, amelyek nemcsak a dobozos kávé esetében ad(hat)nak tippeket, hanem bármi egyéb termék forgalmazásához, termékfejlesztéséhez is.
A cikksorozat megírását egyébként az a hír inspirálta, hogy az amerikai Coca Cola cég erőteljes érdeklődést mutat a japán italautomaták és termékfelhozataluk iránt, Amerikában szeretné meghonosítani ezt a fajta kávéforgalmazást.
A kávé-tartalom szerinti besorolása: függően attól, hogy 100gr termék mennyi tiszta kávébabot tartalmaz
1., kávé : több, mint 5gr
2., kávéital: 2,5-5gr közötti érték
3., kávét tartalmazó üdítőital: 1-2,5 gr
4., koffeinmentes kávét tartalmazó üdítőital: több mint 90%-ban koffeintiszta
Néhány szó a „heavy user” (kőkemény) kávéfogyasztó rétegekről:
Amikor a Suntory cég ’92-ben piacra dobta a ma is nagysikerű „Black-BOSS” márkáját, előtte alapos piackutatást végzett. Ebből kiderült, hogy országos szinten a kávéfogyasztók összlétszámának mintegy 60 százaléka ún. kőkemény fogyasztó. És kik is ők pontosabban? Leginkább olyan férfiak, akik naponta több mint egy doboz/csésze kávét isznak meg. Ha pedig korcsoportra fókuszálunk, kiderült az is, hogy leginkább a 25-35 éves, fizikai munkát végzők viszik a prímet. Aztán jönnek a pedáns, szorgalmas férfiak, akik koncentráltan akarják végig ülni a munkaidejüket. Aztán itt jön egy érdekes kilengés, mégpedig azoknak a csoportja, akik nagy odaadással néznek tv-t. A negyedik csoportot azok alkotják, akik nem vetik meg az édességet, és nem mindegy nekik a kávé zamata, megvan a kávé-ízmárkájuk, amihez ragaszkodnak a sütijük mellé. Az ötödik csoportnak már van egy jól bejáratott brandje (márkája), ami mellé még egy kiegészítőt (pl. dobozos kávét) is választanak. Külön tömörülnek egy csoportba azok, akik csakis „kávét csak röviden=eszpresszó” elv alapján isszák a feketét, majd jön a hetedik csoport, akik nagy előszeretettel próbálják ki az italautomaták új termékeit, és ha nem jön be nekik, akkor utána már felé sem néznek. Az utolsó, nyolcadik csoportot azok a fogyasztók alkotják, akik éles különbséget tesznek a beülős kávézók által kínált feketék és az automaták termékei között. A kávé tehát vagy automata/dobozos, vagy kávézóban készített.
A következő vizsgálódási szegmens, hogy MIKOR isznak az emberek kávét?
A felmérésből kiderült, hogy van egy réteg, amelyik a reggeli munkába menet tartja elengedhetetlen rutinjának a (dobozos) kávéivást, aztán vannak, akik munka közben lassan ízlelgetve, vagy egy rövidke szünetben gyors tempóban ürítik ki a dobozaikat. A harmadik csoportnak elengedhetetlen kellék a cigarettázáshoz, a negyedik csoportot pedig azok a gyári munkások teszik ki, akik limitált helyen és időintervallumban mozogva, a gyárudvarokon elhelyezett automatákból szerzik be a folyékony feketét. No legfőképp erre az utóbbi négy szegmensre koncentrált a Suntory cég és finomította (igazítja ma is) a termékét folyamatosan a rugozó piaci igényekhez.
Egyenesen japán szájból jövő vélemények, az 5 toptermék, ami a szigetországban menő. (2016. februári blogbejegyzés alapján)
1., „Engem csak a WONDA Morning Shot (100% friss arabica kávé) tud felébreszteni. Az ébredés utáni kótyagos fejem csakis ettől indul be. És napközben is, ha kifáradok a munkában ez hozza vissza a frissességet, ugyanakkor relaxál is.”
„Az agysejtjeim indítógombját csak ez a kávé tudja működésbe hozni. És akik óckodnak a kávé jellegzetes fanyar keserűségétől, azok számára is megnyugtató a lágy tejes, cukros íz.”
Megint más vélemény:
„Nem szoktam reggelizni, és a reggeli rohanásban már egyszerűen szokássá vált, hogy az automatából minden nap megvegyem ezt a kávét. Ez az egyetlen kávé, ami fel tud ébreszteni és rá tud venni, hogy beérve a munkahelyre rögtön a munkára koncentráljak. Fontos még számomra, hogy nem hagy fura utóízt a számban.”
2., A második helyen az illatban gazdag, könnyed Georgia European áll.
„Sokáig egy másik márkát ittam, de amikor megkóstoltam ezt, rögtön erre váltottam. Legfőbb ok pedig az volt, hogy 30 jennel olcsóbb. Másfelől nem hagy a számban fura utóízt (ami nálam egy döntő szempont) és ha átöntöm csészébe, nem lehet megmondani, hogy ez egy dobozos kávé. 350 ml-es és 500ml-es kiszerelésben is kapható, a nagyobbat reggel veszem, a kisebbet ebédkor vagy rövidebb szünetekben fogyasztom. Hamar felfrissít és kikapcsol.”
„Ahogy kikattintottam a doboz fedelét, valami fenséges illat öntötte el az orromat. A kávé ízének és illatának együttes élménye olyan reflexet épített ki bennem, amivel rögtön a munkára tudok koncentrálni. Ma már elengedhetetlen rutin, hogy megvegyem a napi adagomat.”
3., Suntory / Black Boss
„Alapjában véve kávéivó vagyok, nem mást, kávét iszom. Reggel otthon egy könnyű kávéval indítom a napot, aztán amikor beérek a munkahelyemre, mivel ott van az automata a cég folyosóján, hát rutinommá vált, hogy veszek egy dobozzal. Ezen a terméken legfőképp a dizájn ragadott meg, kipróbáltam, kíváncsi voltam, hogy a dizájn mögött milyen tartalom van. Hát be kell vallani, hogy ha nem én veszem és tudom, hogy ez egy dobozos kávé, akkor meg nem mondtam volna, hogy az. Az íze olyasmi, mintha egy langyos amerikai kávét összekevernének egy forró eszpresszóval. Ezt az egyedi ízhatást nem kapom meg sehol máshol. És bármikor veszem ezt a terméket MINDIG ez az íz köszön vissza, nincs különbség – hogy ma jobban sikerült vagy kevésbé. A kávé fanyaran kesernyés ahogy a számba veszem, miután azonban lenyeltem, egy harmonikus kompozícióvá alakul. Ezt az eredetiséget fűszerezi még ráadásképp a kávé illata. Az automaták hideg és meleg változatban is árulják, de én évszaktól független mindig hidegen iszom. Nekem ez vált be, hogy felfrissüljön az agyam, ha elfáradok. Munka után a stresszt, a bennem maradt feszültséget ezzel vezetem le. Akik kedvelik a dobozos feketekávékat, feltétlen ajánlom, hogy próbálják ki.”
4., Wonda -Arany lágyan édes
„Ez egy édes (cukrozott) kávé, és nálam az első szempont amiért ezt iszom, hogy bárhol és bármikor hozzá tudok jutni. Árulják szupermarketben, convinient store-okban, italautomatákban, szóval mindenhol. Jó íze van, valami olyasféle érzést indukál, hogy na, túlvagyok a nehezén, megdicsérhetem magamat. Nem szeretem az olyan kávét, aminek a lágy édeskés íze megmarad a számban, ez a kávé határozott és nekem „egyenes”. Én nem szeretem a kávé jellegzetes kesernyés ízét, nekem kell bele valami édes. De az ne öntse el az egész szájamat. Ez a kávé erre tökéletes megoldás. Prémium kávébabból készül és ehhez méltó szerintem a dizájnja is. Az exkluzivitása számomra nemcsak az ízében, hanem a látványban is kiteljesedik.”
5., Georgia Original
„Én nem nagyon tudok kávét inni, de nem akarok kilógni a sorból. Ez az egyetlen kávé, amit meg tudok inni. Kis mennyiségben tartalmaz tejet is, talán ezért „itatja magát” nálam. Más fajta kávét is kóstoltam már a Georgia brand-től, de csak ez jön be nálam. Érdekes, hogy életemben először ezt próbáltam ki, aztán persze másmilyeneket is, de mindig visszatérek ehhez. „
És Ön kedves olvasó, aki eljutott a cikk olvasásában idáig, Ön milyen kávét iszik? Ön milyen szempontok szerint választ? Ha lehetősége nyílna rá kipróbálná a széles paletta termékeit? Melyek az elsődleges szempontjai? Az ár, az íz, a státuszszimbólum avagy a dizájn?
Hallomásból tudom, hogy Kiscsőszön működik egy tejautomata, amiből hideg friss tej folyik a vásárló poharába, bár a hírek szerint üveget saját magának kell vinnie az embernek.
Szóval úgy tűnik a technikai előfeltételek többé-kevésbé adottak. Példaként szolgáló úttörő-termék is van(lásd a fentieket) akkor még mi hiányzik???
http://japan-window.reblog.hu/kave-japan-modra-elso-resz
http://japan-window.reblog.hu/kave-japan-modra-masodik-resz
Köszönöm a figyelmet.
Vélemény